Budowa przekładni pasowych

 

Praktycznie w większości układów napędowych stosowane są przekładnie, które umożliwiają zmianę prędkości, momentu czy kierunku pracy urządzenia. W zależności od potrzeb stosowane są różnego rodzaju przekładnie, które różnią się między sobą przede wszystkim ideą działania oraz elementami zastosowanymi do ich budowy.

Rodzaje kół stosowanych w przekładniach

koło pasoweNajpopularniejszymi przekładniami, które są powszechnie stosowane w codziennym życiu czy w zakładach przemysłowych są przekładnie oparte na kołach zębatych. Praktycznie równie często są stosowane przekładnie pasowe, których głównym elementem konstrukcyjnym jest koło pasowe oraz pas napędowy. Przekładnie pasowe są wykorzystywane chociażby do napędu alternatora w samochodzie, w układzie kierowniczym czy w sprężarkach klimatyzacji. W zależności od potrzeb istnieje kilka rozwiązań tego rodzaju przekładni. Wyróżnia się między innymi: koła pasowe klinowe, koła pasowe na pasy zębate czy koła pasowe wielorowkowe. Jak widać istnieje kilka rodzajów, które w zależności od aplikacji sprawdzają się mniej lub bardziej. Warto dodać, że koła pasowe są jednymi z najczęściej wykorzystywanych elementów do budowy maszyn czy ich układów napędowych. Właśnie dlatego użytkownik nie będzie miał żadnego problemu z zakupem wszelkiego rodzaju kół pasowych. Są one powszechnie dostępne zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w popularnych serwisach aukcyjnych.

Warto dodać, że rozwiązania tego typu są wytrzymałe oraz niezawodne. Przede wszystkim są one umiarkowanie tanie co znacznie zwiększa zakres ich zastosowań. Koła pasowe oraz zębate są jednymi z najczęściej wykorzystywanych elementów do budowy przekładni napędowych. Są one spotykane w większości urządzeń dostępnych na rynku. Dzięki nim możliwa jest zmiana przełożenia, prędkości obrotowej czy momentu.